Kursus: E-læring – under udvikling

E-læringskursus Grib Stafetten!

en kvindelig superhelt i rød dragt med slag

Grib Stafetten! er et kompetenceløft, der er udviklet som en del af satspuljeprojektet MET: Mere ernæring i træning.

Målgruppen for kurset:  Trænende personale som fx ergo- og fysioterapeuter.

Kort om kurset: Kompetenceforløbet Grib Stafetten! findes både i en fysisk version, en virtuel version og er under udvikling som et e-læringsforløb.

Her på siden kommer du til at kunne tilgå e-læringsforløbet. Det tager ca. 2 timer at gennemføre.

Gå til e-læringsforløb (link kommer)

Kompetenceløftet er første skridt på vejen

Kompetenceløftet er første trin i et samlet koncept, der skal sikre forankring af nye praksisser i hverdagen. Her er konceptets 3 vigtige trin:

Trin 1: Fælles viden og sprog: kompetenceløft
Trin 2: Arbejdsgange: plan for brug af indsatserne
Trin 3: Fastholdelse: E-læring til nye medarbejdere, tovholdere deltager i netværk

Når I gennemfører komptenceløftet, er det vigtigt på forhånd at have taget stilling til og planlagt, hvordan I vil ændre jeres arbejdsgange og fastholde den nye læring efterfølgende.

Hvorfor et kompetenceløft?

De trænende medarbejdere er dem, der genoptræner ældre borgere efter en indlæggelse eller et sygdomsforløb.

Ældre mister ofte megen muskelstyrke og -masse i forbindelse med en indlæggelse. Derfor er det vigtigt at have fokus på, at de får tilstrækkelig med mad og af den rigtige slags, når de skal genoptræne. Ellers er det svært at genopbygge musklernes masse og styrke.

Det giver derfor rigtig god mening at klæde de trænende medarbejdere på til også at have øje for borgernes ernæringsmæssige behov i forbindelse med genoptræningen.

Her er et par citater fra trænende medarbejdere, der har gennemført kompetenceforløbet:

”Vi har fået et fælles sprog for arbejdet med ernæring”.

”Jeg skal ikke være mini-diætist, men jeg har et ansvar for borgerens bredere sundhed”.

”Det er tydeligere nu, hvad min rolle er – hvad kan jeg selv, og hvornår skal der en diætist til”.