Vælg hvilken kommune, du vil besøge

Konflikthåndtering

Konflikter ved spisetid

Du kan opleve en konflikt mellem dig og en beboer, hvis han eller hun for eksempel ikke vil ind i spisestuen eller ikke sidde på sin sædvanlige plads.

Der kan også opstå konflikter mellem beboerne omkring bordet. Den kan ske, hvis for eksempel én af beboerne irriterer de andre ved at spørge om det samme igen og igen, eller hvis en beboer ikke vil hjælpe en anden.

Den slags konflikter opstår typisk, fordi beboeren ikke kan overskue situationen eller ikke kan huske, hvor han/hun plejer at sidde.

Vær professionel

Det er vigtigt, at du reagerer professionelt og ikke personligt. Du skal ikke tysse eller sige ”Kan du ikke huske, at…” eller ”Du plejer da…”, hvis du ved, at beboeren ikke kan huske.

I stedet kan du prøve at:

  • Motivere beboeren ved at tale om den mad, I skal spise.
  • Aflede de irriterede beboere ved at tale om maden og spørge, om nogen kan huske mors frikadeller eller noget helt andet, som kan holde samtalen i gang.

Hyggesamtale

Du kan være med til at gøre måltidet til en stjernestund ved at hjælpe den gode stemning og samtalen på vej under måltidet. Her er nogle gode idéer til, hvordan du kan gøre.

Inddrag borgerne

Når du inddrager borgerne i måltidsplanlægningen, er der mindre risiko for, at der opstår konflikter. Læs her hvordan borgerne kan inddrages.