Project Description

Mad
Måltider
ERNÆRING
ØKONOMI
HYGIEJNE
Værktøjer

Berigelse

Hvad er berigelse?

At blive beriget, betyder at man får tilført/tillært en ny viden. Ligeledes kan man berige maden, så man højner næringssammensætningen, for at gøre madretten mere næringsrig, uden at gøre den større.

Fra naturens side falder muskelmassen efter 50-års alderen. Det kan betyde tab af livskvalitet.

Muskeltabet kan minimeres ved at få regelmæssigt motion og spise tilstrækkelig mængde protein. Ældre får med alderen derfor et øget behov for protein for at vedligeholde muskelopbygningen.

Hvis appetitten samtidig er nedsat, er det en mulighed at berige maden med eksempelvis ekstra protein.

Proteinberigelse

Protein er som nævnt byggesten for kroppen. Proteiner kan desværre ikke lagres i kroppen som for eksempel fedt. Så selvom man får rigeligt af proteiner ved et måltid, så er det ikke ernæringsmæssigt tilstrækkeligt til en hel dag eller til sårbare sygdomsperioder.

Specielt som ældre og / eller småtspisende, skal man være ekstra opmærksom på at få proteiner ved alle måltider. Det gælder også mellemmåltider, da kroppen kun kan optage det, den har behov for lige nu og her.

To typer proteinberigelse

Forskellige fødevarer har forskellige proteinsammensætninger. Det protein, der bedst dækker kroppens behov, kommer fra animalske produkter (fremstillet af dyr eller produkter fra dyr som for eksempel mælk).

I fanebladene her på siden vil vi belyse to former for berigelsesprodukter:

  • Valleprotein, som er et mælkeprotein
  • Atpro 200, som er et okseprotein/kollagen

Inden du selv begynder at eksperimentere med forskellig berigelse, så kontakt gerne de kliniske diætister.

Valleprotein

Valleprotein har en sammensætning, som er meget let optagelig selv i den mere passive muskel.

Valleprotein stammer fra mælk, og er derfor meget anvendeligt til berigelse af alle former for mælkeprodukter.

Valleprotein indeholder i ren form ca. 80 g protein pr. 100 g valleprotein. Det er relativt billigt, og kan købes i større supermarkeder og på nettet.

Sådan bruger du valleprotein

Valleprotein er let at bruge. Du kan for eksempel fremstille ernæringsdrikke ved at opløse pulveret i sødmælk.

Såfremt beboeren også har brug for ekstra energi, bør der også tilsættes piskefløde.

Vi anbefaler, at du kontakter diætisterne for at finde den løsning, der passer bedst til jer.

Atpro 200

Atpro 200 er et højproteinpulver.

Det er let opløseligt og velegnet som berigelse til kolde og varme drikke samt alle madretter. Smagen er neutral og farven er næsten glasklart.

Pulveret er kogestabilt, men man skal ikke koge det inden brug.

Atpro 200, kan købes gennem en grossist, fx apotek eller direkte hos toft-care.

Sådan bruger du Atpro 200 i kold fremstilling

Her skal du bruge ca. 7 g ATPRO 200 pr. 1 dl væske, dog afhængig af grundingredienserne/smag.

Pulveret drysses under piskning direkte i de kolde og varme retter/drikke.

Kolde drikke bør henstå i ca. 5 minutter inden servering.

Sådan bruger du Atpro 200 i varm fremstilling

Atpro 200 kan også koges op sammen med rettens øvrige ingredienser. Du kan for eksempel bruge det i frugt- og grøntsagssupper, øllebrød, kartoffelmos, sauce samt havregrød. Her doseres ca. 7 g ATPRO 200 pr. 1 dl væske, dog afhængig af grundingredienserne/smag

Koncentrat

Når du skal lave koncentrat, skal du bruge ca. 25 g ATPRO 200  sammen med  ½-1 dl vand. Bring blandingen i kog, indtil pulveret er opløst.

Væsken kan herefter bruges som tilsætning til kolde og varme retter/drikke resten af dagen.

Koncentratet skal være i en lukket beholder/flaske og stå på køl.

Vi anbefaler, at du kontakter diætisterne for at finde den løsning, der passer bedst til jer.

< Tilbage til forrige side

Drikkevarer

Hvilke drikkevarer egner sig til hvilke kostformer?

Læs om drikkevarer her.

Proteinberiget is

Læs opskriften på, hvordan du selv kan lave proteinberiget is til beboerne.